اجتماعی
در پاسخ باید گفت: در آیه 31 از سوره نور، خداوند به زنان مسلمان دستور می دهد که پوششهای خود را بر روی گریبان هایشان بیاندازند.[1] " خمر" که در این آیه آمده است به معنای «لباسی است که زن با آن، سر و سینه خودش را بپوشاند»[2]. که ظاهرا چیزی شبیه مقنعه یا بزرگتر از آن است. در آیه 33 سور? احزاب خداوند نیز می فرماید: « اى پیامبر، به زنان و دختران خود و زنان مؤمنان بگو که چادر خود را بر خود فرو پوشند. این مناسبتر است، تا شناخته شوند و مورد آزار واقع نگردند. و خدا آمرزنده و مهربان است.»[3] براى جلباب که در این آیه آمده است، دو معنا ذکر شده است: 1- پوششى که سر و گردن و بالاتنه را مىپوشاند (مقنعه). 2- چیزى که تمام بدن را بپوشاند (چادر).[4] اگر کسى بتواند به شکل صحیح از چادر استفاده کند، مسلماً چادر حجاب برتر است زیرا حکمتهاى حجاب در چادر بیشتر یافت مىشود، گرچه پوشیدن چادر واجب نیست. حجاب منحصر در چادر و حتى مانتو نیست، بلکه هر لباسى که غیر از وجه و کفین (دستها تا مچ) را بپوشاند و موجب تحریک و جلب توجه نامحرم نگردد کافى است ولى باید توجه داشت که همان طور که بقیه واجبات داراى مراتب مختلفى مىباشند حجاب نیز داراى مراتب خوب، متوسط و خوبتر است و چادر حجاب برتر بانوان محسوب مىگردد. موضوع : انسان به صورت طبیعی دوست دارد که خصلت های جوانی برای او همیشگی باشد و یا در تلاش است که جوانی او هرچه بیبشتر دوام یابد؛ قوای جسمی و روحی او ضعیف نشود؛ پیری و سستی و اضطراب و افسردگی نداشته باشد؛ پژمرده نگردد و نشاط جوانی را حفظ کند. اما آیا می توان همیشه جوان ماند؟ و آیا ممکن است صفات جوانی را حفظ کرد؟ در پاسخ این سؤال باید گفت گرچه قوای جسمانی انسان سیر طبیعی خود را ادامه می دهد و با گذر ایام جوانی، سیر نزولی خود را آغاز می کند ، اما می توان نشاط و شادابی و جوانی را برای همیشه حفظ کرد به گونه ای که با پیر شدن و کاهش قوای جسمانی، قوای روحی انسان نه تنها دچار کمبود نمی شود بلکه رو به افزایش باشد ( زیرا روح و صفات روحی انسان در عین استفاده از عالم مادی، دارای سیر معنوی است و با عالم غیب ارتباط دارد و در صورت حفظ این ارتباط و سیر در عالم معنا می توان نشاط روحی را روز به روز افزایش داد ) و این مهم تنها در سایه ی پرستش و اطاعت و بندگی خداوند متعال امکان دارد زیرا شادابی و نشاط و آرامش ، خصلت های روحی انسان هستند و روح آدمی نأشت گرفته از روح پروردگار عالمیان است. با حفظ این ارتباط معنوی بین خالق و مخلوق، می توان روح و روانی سالم داشت و تا هر زمان که این ارتباط ادامه یابد ، آن شادابی و نشاط برقرار خواهد بود. در تفسیر عیاشی از سلیمان بن جعفر همدانی روایت شده که امام صادق (ع) از او پرسیده است: ای سلیمان ! مقصود از (فتی) (جوان) کسیت؟ عرض کردم فدایت شوم : نزد ما جوان را فتی گویند. فرمود: مگر نمی دانی که اصحاب کهف همگی کامل مردانی بودندو با این وصف خدای ایشان را (جوان) نامیده است؟ ای سلیمان! فتی کسی است که به خدا ایمان بیاورد و پرهیزکار باشد. بخت جوان دارد آن که با تو قرین است موضوع : موضوعات دوستانم امکانات جانبی بازدید امروز: 1 بازدید دیروز: 2 کل بازدیدها: 13333 |